Home » Yoga » 5 redenen YOGA goed voor Krachttraining

5 Redenen waarom yoga en krachttraining extreem  goed samen gaan!!!!!


Mocht je nog in de veronderstelling zijn dat yoga alleen voor “zweverige types” is en krachttraining voor spierbundels:  Think again niet voor niets biedt pure power gym ook yoga aan!!

Deze 5 redenen laten zien waarom yoga en krachttraining zo extreem goed samen gaan!

1 KRACHT EN FLEXIBILITEIT:

Hoewel yoga geweldig is voor het opbouwen van natuurlijke kracht is krachttraining the way to go wanneer je (snel) meer spieren wilt opbouwen. En het opbouwen van die spierkracht zorgt er ook were voor dat yogahoudingen alleen maar beter worden.

Wil je graag sterk worden maar weer niet te gespierd dan is yoga een van de beste manieren om je lijf te shapen en flexibiliteit te ontwikkelen. Ben je de eerste paar keer nog een stijve hark, voor je het weet lig of sta jij ook in de meest gekke houdingen. Je lenigheid verbeterd echt razendsnel! (En dat is niet alleen nuttig tijdens de yogales. Ook bij andere sporten en in het dagelijks leven is het nuttig als je spieren wat soepeler zijn. Hierdoor verklein je namelijk ook de kans op blessures).

2 EXPOSIVITEIT  & UITHOUDINGSVERMOGEN

Wanneer je aan krachttraining doet activeer je spiervezels en door het trainen van je spiervezels vergroot je je maximale kracht en worden je spiervezels groter, dit zorgt ervoor dat je lichaam, explosief, veel kracht aan kan.

Bij yoga, door de bewegingen langzaam te doen en voor lange tijd in dezelfde houding te blijven, activeer je de slow-twitch spiervezels. Die zorgen juist weer voor het opbouwen van uithoudingsvermogen. Heel geschikt dus: lage intensiteit bij lange duur.

3 GECONTROLEERDE AGRESSIE  & ONTSPANNING

Een van de dingen die zorgen voor een succesvolle krachttraining waarbij je gebruik maakt van progressieve belasting, is dat je voor elke training je zelf mentaal voorbereid om elke keer weer zwaarder te trainen en dat lukt, wetenschapelijk bewezen, beter wanneer je “een beetje kwaad” bent. (Superhandig in de gym maar daarbuiten natuurlijk niet).

Je ontwikkelt dus gecontroleerde agressie. En waar kun je nu beter gecontroleerd met je lichaam en geest leren omgaan dan op een yoga matje? Aan het einde van een yoga les voel je, je helemaal ontspannen. Beide goed voor een potje stress release.

4 TRAINING VAN LICHAAM, GEEST EN ZIEL

Yoga laat je naar binnen laat kijken en leert je echt om naar je lichaam te luisteren en nee dit hoeft niet op een zweverige manier. Yoga is een geweldig hulpmiddel om stress, vermoeidheid en futloosheid te bestrijden. Wat dan weer goed van pas komt als je een pittige krachttraining op de planning hebt staan. Awesome!

5 SPIERHERSTEL

Wist je dat je spieren tijdens de training niet echt groeien en ontwikkelen, maar pas daarna? Krachttraining is een zware lichamelijke activiteit, dus je spieren moeten herstellen en dat is het moment waarop je spieren groeien! Daarom is rust tussen je trainingen ontzettend belangrijk!

Yoga is perfect om het lichaam te ontspannen en helptdan ook bij het herstel na de training. Bij yoga neem je houdingen aan die langzaam, zacht en ontspannen zijn, met name voor je armen, schouders en rug dit is echt een aanrader.

CONCLUSIE

Yoga is de perfecte aanvulling op krachttraining. Veel vechtsporters zijn dan ook fervent yoga beoefeners. Al bij een keer per week yoga zul je na een maand echt resultaat merken.

Ik hoop dan ook dat ik je met dit artikel nieuwsgierig heb gemaakt en dat je een keer komt meedoen met een les. Als je vragen hebt schroom dan niet en vraag het mij.

 

SAMEN STERK!!

Sportieve groet Petra.