Home » Fitness » Waarom Fitness goed is voor 50+

Waarom Fitness goed is voor 50+


Jaap Jongbloed (65) is en blijft een druk baasje. Hij presenteert, lanceerde een podcast over fit ouder worden, sport fanatiek, zorgt voor zijn kleindochter én is gelukkig in de liefde. “Hoe ik Inge ontmoette? Gewoon, op Tinder.”

Jaap Jongbloed werd op 24 april 1955 geboren in Scheveningen. Hij studeerde rechten. In 1980 wordt hij verslaggever van Tros Aktua, daarna presenteert hij met Astrid Joosten het praat-programmaJongbloed & Joosten. Dan volgen ook Crime Time, Twee Vandaag en Vermist. Vanaf 2008 presenteert hij Het mooiste meisje van de klas, een van NPO’s succesnummers. Daarnaast is hij het gezicht van Opgelicht?!. Samen met journalist Wies Verbeek maakt hij sinds enkele maanden de podcast Jong Bloed, over gezond oud worden. Jaap Jongbloed woont in Amsterdam samen met Inge Baken en heeft uit een vorig huwelijk drie kinderen: dochter Amber (30), zoon Kim (28) en dochter Berber (23). Hij heeft een kleindochter: Nova (6).

Jongbloed mag dan inmiddels 65 zijn, er zit geen grammetje te veel aan zijn gespierde lijf. Onder zijn T-shirt tekent zich een sixpack af en zijn opmerkelijk lichtblauwe ogen fonkelen enthousiast in zijn bruine gezicht als hij vertelt over de podcast die hij maakt met voormalig Libelle-redacteur en journalist Wies Verbeek. In Jong bloed praten ze samen met deskundigen over hoe je zo fit en gezond mogelijk oud kunt worden, gaan ze op zoek naar de nieuwste wetenschappelijke inzichten en hoe je die kunt vertalen naar het alledaagse leven. Een kolfje naar zijn hand, want Jongbloedis een fanatiek sporter en doet er alles aan om in topvorm te blijven.

Noem eens een inzicht waar je echt iets aan hebt gehad?
“Nou, wist jij dat een kopje koffie drinken vlak voordat je gaat trainen je lichamelijke prestaties verbetert? Ik niet, maar nu drink ik koffie voordat ik naar de sportschool ga. Is trouwens geen reden om dan maar heel veel koffie te nuttigen – twee à drie kopjes is prima, maar drink je er méér, dan krijg je weer allerlei akelige bijwerkingen. Toen ik nog zes koppen dronk, kon ik behoorlijk crashen aan het einde van de dag, werd ik opeens doodmoe.”

O, dat wist ik ook niet!
“Een ander leuk weetje: met cardiotraining, waarmee je vooral je hart en vaatstelsel stimuleert, worden ook je hersenen getraind. Je kunt daardoor beter namen onthouden en op woorden komen als dat minder dreigt te worden. Door krachttraining ga je beter associëren, beter redeneren, word je scherper. Daardoor worden dus weer andere hersenfuncties geactiveerd. Ook zo’n inzicht: ik wist nooit dat krachttraining, ook als je ouder bent, nog zo nuttig kan zijn. Als je niets doet, gaan je spieren rap achteruit. Dat zag je ook bij COVID 19-patiënten die op de intensive care terechtkwamen, die verloren kilo’s spiermassa. Het duurt maanden voordat je die weer hebt opgebouwd. Krachttraining is echt belangrijk. Het is essentieel voor het herstelproces van je spieren en gaat veroudering tegen. En wist jij trouwens dat witlof heel gezond is? En dat de conditie van je darmflora bepalend is voor je gezondheid? Ben ik allemaal te weten gekomen door die podcast.”

In de eerste aflevering stelt een deskundige dat we binnen afzienbare tijd 115 zouden kunnen worden. Lijkt je dat wat?
“Als ik gezond blijf, wél. Als ik naar mijn moeder kijk… Zij is 88 en vorig jaar nog heeft ze samen met mijn broer een mixed tennistoernooi gewonnen. Zegt ze er ook nog relativerend bij: ‘Wel bij de veteranen, hoor.’ Dat is toch waanzinnig? Mijn moeder is nog zeer scherp, ze woont alleen, ze tuiniert, ze leest, ze loopt elke dag anderhalf uur met de hond. Zo wil ik ook best oud worden. Het enige nare is dat de mensen in je omgeving dan zo langzamerhand allemaal omvallen.”

“Vind jij het erg om oud te worden?”
Eh… nee, maar ik denk dat vrouwen daar toch meer moeite mee hebben dan mannen. “Dat is misschien waar. Vrouwen maken zich meer zorgen over rimpels en zo. Wies en ik het zijn het zeer eens over welke onderwerpen we in de podcast willen, maar zij is wel veel meer geïnteresseerd in hoe je huid jong en mooi blijft. Mij maakt dat niet uit.”

Merk je niet aan je lichaam dat je ouder wordt?
“Tuurlijk wel. Maar als je goed voor je lichaam zorgt, heb je minder last van ouder worden. Tien, vijftien jaar geleden had ik last van een stijve onderrug, dat is iets wat vanaf mijn tienertijd af en toe opspeelt. Toen ben ik weer gaan trainen en nu heb ik er totaal geen last van. Daarom vind ik sporten ook zo heerlijk, je lichaam functioneert zo veel beter.”

De helft van de Nederlanders heeft overgewicht. Denk je dat zo’n podcast op veel animo kan rekenen?
“Er zijn maar weinig mensen die het leuk vinden om dik te worden. Tenzij je alles hebt opgegeven. Wat écht niet helpt is diëten, en dan vooral crashdiëten. Het enige wat helpt is continuïteit. Gezond eten en blijven bewegen, en dat je leven lang. Discipline.”

Ben jij gedisciplineerd?
“Wat mijn werk betreft heb ik zeker discipline, maar sporten in de sportschool kost me meer moeite. Ik doe aan krachttraining omdat het goed voor me is, niet voor mijn lol.” Hij veert op. “Weet je wat ik echt leuk vind? Kickboksen! Dat doe ik samen met mijn vriendin. Het begon met een groepsles op de sportschool. Dat vonden we zo leuk dat we samen een lesje namen bij een trainer en toen werden we fanatiek. Vlak voor corona zijn we naar Thailand geweest, naar Koh Samui, daar hebben we twee weken in een kickboksschool getraind. Dat was geweldig. In de ochtend pittig boksen, ’s middags zwembad of strand, ’s avonds lekker eten en drinken. Echt de perfecte mix. Ik zou zo weer willen. Maar Inge, mijn vriendin, heeft nét iets te hard geslagen toen ze wilde sparren met een andere vrouw. Nu heeft ze een gescheurde pees.”

Jouw vriendin is net zo fanatiek als jij?
“Nou, ze is niet zo’n sportfanaat als ik, maar dat kickboksen heeft haar helemaal gegrepen. Het is superleuk om dat samen te doen.” Hij onderbreekt zichzelf. “Weet je wat ik zou willen? Me een halfjaar volledig op het kickboksen storten en dan in de ring staan en de strijd aangaan met andere zestigplussers. Maar dan moet ik vier, vijf keer per week gaan trainen. Daar heb ik nu geen tijd voor, want ik moet ook nog krachttrainen en ik wil ook nog tennissen, naast een volle werkweek.”

Heb je wel tijd voor je kleindochter Nova?
“Ze is nu zes en ik heb vanaf het begin één dag per week voor haar gezorgd. Elke woensdag is ze bij mij. Ze voelt bijna als een kind van me. In het begin van de coronacrisis zag ik haar niet, maar na een paar weken miste ik haar zo dat ik dacht: ik ga met haar hockeyen, dan kan ik haar toch nog zien vanaf een afstandje.”

Vier jaar geleden, toen ik je voor het laatst sprak, was je nog single. Hoe ontmoet je iemand op jouw leeftijd?
“Gewoon, op Tinder.”

Dat je dat durft als bekende Nederlander.
“Waarom niet? Het voordeel is dat vrouwen al een beetje weten wie je bent. Dat scheelt weer een teleurstelling.”

Had je geen gêne?
“In het begin wel. Op de dag dat ik een account had aangemaakt, zat ik ’s avonds met mijn kinderen aan tafel. Ik zei: ‘Ik moet jullie iets vertellen.’ Bleek dat ze alle drie ook op Tinder zaten en het juist leuk voor me vonden. Als je de veertig bent gepasseerd, is Tinder echt niet alleen maar gericht op sex, er zijn ook serieuze kandidaten. Veel vrouwen die geen ‘ONS’ wilden. Daar snapte ik in het begin niks van, wat bedoelden ze daarmee? Geen Ons Soort Mensen of zo? Bleek het de afkorting van onenightstand. Het leuke van Tinder is dat je al chattend elkaar een beetje kunt aftasten. Daarna bel je eens met elkaar, kijken of je niet afknapt op een stem. Eigenlijk is het stapsgewijs kennismaken. Mijn geluk is dat ik Inge al na twee of drie dates tegenkwam. Hoe mooi is het om iemand te vinden die jou zo raakt en jij haar?” Hij schudt verwonderd zijn hoofd. “Dit is groter dan verliefdheid.”

Waar werd je verliefd op bij Inge?
“Ze is heel puur, heel authentiek. Ze is zo transparant en oprecht in hoe ze met mensen omgaat. Wat ik ook leuk vind: ze is fanatiek in alles wat ze doet. Ze geeft niet op. Ik hou niet van vrouwen die passief zijn, of in de slachtofferrol schieten. Ze is juist kordaat en doortastend. Als er de afgelopen maanden een klus niet doorging door corona – ze is marketeer en doet onder andere aan sponsorwerving – zat ze de volgende ochtend om halfacht achter de computer om nieuwe dingen te bedenken. Terwijl ik me nog eens omdraaide. Ik kan me echt aan haar optrekken. Ik heb meer tijd nodig om me te herpakken na een teleurstelling.”

Jullie zijn al na een jaar gaan samenwonen. Ik ken niet veel mensen van jouw leeftijd die zo onbevangen die stap zetten.
“Onbevangen zou ik mezelf niet willen noemen, maar ik ben wel van de overgave. Ik geniet er niet van als ik iets half doe, zeker niet in de liefde. Het moet echt en volledig zijn.”

Hoe is het met het werk? Ben je al aan het afbouwen?
“Totaal niet. ik heb nog steeds een volle agenda. Sinds vier jaar doe ik Opgelicht?!. Daar kijken veel mensen naar, net als naar het actualiteitenprogramma Een vandaagwaarbij ik regelmatig inval als presentator. Door de coronacrisis zijn de kijkcijfers beter dan ooit. En dan heb ik nog Het mooiste meisje van de klas. We zitten nu tegen de honderdste aflevering aan, maar dat blijft een fantastisch programma om te maken. We kunnen momenteel niet in het buitenland filmen, maar ik merk dat het daardoor niet inboet aan kracht – integendeel zelfs. Door nog meer nadruk te leggen op de jeugd van de meisjes en de ontmoetingen met de klasgenoten, wint het programma aan sfeer. Voor mij zit de uitdaging in de diepgang van de gesprekken. Elke keer weer duik ik een bijzonder levensverhaal in.”

Nog geen pensioen in het vizier voor Jongbloed dus.
“Nee, daar ziet het er niet naar uit. Ik vind elke keer wel weer iets nieuws op mijn pad. Het fijne aan ouder worden is dat ik ontspannener in het leven sta. De eerste helft van mijn carrière was ik veel gestrester. Ik was altijd bezig met de kijkcijfers, altijd bezig met de vraag of een volgende aflevering of een volgend progamma wel net zo succesvol zou worden. Op een gegeven moment, ik was een jaar of veertig, heb ik tegen mezelf gezegd: ik heb het leukste vak dat er bestaat, ik kom op allerlei plekken in de wereld, ik ontmoet de meest bijzondere mensen, maar ik geniet er helemaal niet van. Dat moet anders. Ik wil me niet meer altijd zorgen maken over de toekomst, of ik over vijf jaar nog wel fijn werk heb. In die periode hadden we elke twee weken op vrijdagavond een aflevering van Vermist; elke zaterdagochtend erna werd ik wakker met een knoop in mijn maag en knallende koppijn en was ik alweer bezig met de volgende aflevering. Ik genoot nooit van het moment zelf. Die ontwikkeling heb ik gaandeweg doorgemaakt. Als je zo perfectionistisch en fanatiek met je werk bezig bent als ik, is dat ook echt nodig.”

Nam daarmee ook je prestatiedrift af?
“Daar was ik natuurlijk wel bang voor, dat ik zou verslappen en de kantjes er vanaf zou lopen. Maar dat willen presteren zit zó in mij. Hoe het werkt, weet ik niet maar nu ik wat minder krampachtig met de toekomst bezig ben, komen er vanzelf nieuwe dingen op mijn pad. Ik heb zo lang gedacht: stel dat Vermist afloopt, wat moet ik dan? Dat programma heeft uiteindelijk bijna twintig jaar gelopen. Wat zonde van al dat getob! Toen ik eenmaal kon denken: we zien wel wat er op mijn pad komt, werd ik gevraagd of ik Het mooiste meisje van de klas wilde presenteren. Het komt allemaal goed – dat heb ik ervan geleerd. Zo is het ook in de liefde: Inge is toch wel de mooiste liefde die me is overkomen. Ik denk echt: dit gaat nooit meer stuk.’

Dus ik zit ik tegenover een ontspannen en gelukkig man.
“Veel ontspannener en gelukkiger dan ik ooit in mijn leven ben geweest.”

5x gezond en gelukkig

In de podcast Jong Bloed gaan Jaap Jongbloed en journalist Wies Verbeek op zoek naar de zin en onzin in de wereld van fitness, voeding, mentale gezondheid en anti-aging. Wies deelt de 5 beste tips.

  1. We leerden het van spierprofessor Luc van Loon: continuïteit is de truc. Het heeft geen zin om een paar weken fanatiek te trainen bij een sportschool als je er geen zin in hebt. Doe iets wat je leuk vindt en kunt volhouden.
  2. Gezond en fit zijn begint met gezonde darmbacteriën. Daar kan witlof bij helpen. Witlof is rijk aan fermenteerbare vezels die een voedingsbodem zijn voor de goede melkzuurbacteriën in de darmen. Hoe meer je ervan eet hoe beter. Rauw, gebakken of gekookt, het maakt niet uit.
  3. Kniebuigingen of squats zijn zo’n beetje de belangrijkste oefeningen. Door bovenbeen- en dijbeenspieren te trainen, worden opstaan, gaan zitten, traplopen en hardlopen veel makkelijker. Wat goed is voor de rest van de spieren en de doorbloeding van het hele lichaam. Dus ook voor de hersenen.
  4. Wie wil afvallen moet met kleine stappen beginnen. Verander niet meteen het hele eetpatroon. Begin met geen frisdrank meer drinken. Als het lichaam daaraan gewend is, kun je met iets anders stoppen. De kans van slagen is zo veel groter dan met rigoureus het roer omgooien.
  5. Leuk weetje: wetenschappers hebben aangetoond dat mensen die er jonger uitzien dan ze zijn, ook langer leven.

De podcast Jong Bloed kun je beluisteren via nporadio1.nl/podcasts of in de podcast-app op uw telefoon. Benieuwd hoe je die app gebruikt? Bekijk de video
op libelletv.nl/podcast.

Interview: José Rozenbroek. Fotografie: Petronellanitta

Bron: Libelle juli/augustus 2020