Home » Bootcamp » Boksen en depressies - burnout overspannen

BOKSEN DEPRESSIES - BURNOUT OVERSPANNEN

Depressie en stress zijn helaas veel voorkomende problemen in onze maatschappij. Doordat er zoveel informatie op ons af komt en er hoge eisen aan ons gesteld worden, is het lastig is om je hier tegen te wapenen. Echter, wetenschappers zijn het er over eens dat lichaamsbeweging essentieel is om beter om te kunnen gaan met stress en om een depressie te voorkomen. Dit komt onder andere door de positieve neurobiologische en psychologische effecten van bewegen. Vooral kickboksen is effectief tegen stress en depressieve gevoelens. Hieronder beschrijven we tien voordelen van kickboksen voor mensen die veel stress ervaren of zich depressief voelen.

1. Neurobiologische effecten

Door te kickboksen komen er hormonen vrij, de ‘feel good stofjes’, zoals serotonine, endorfine en dopamine. Deze stofjes zorgen ervoor dat je stresshormoon verlaagt en geven je een goed gevoel.

2. Je hersenen kunnen beter functioneren

Door te bewegen functioneren je hersenen beter en verscherpt je denkkracht. Dezelfde endorfine waardoor je je beter voelt, helpt je namelijk ook met concentreren. Bij intensief bewegen zoals kickboksen, groeit je Hippocampus, dit hersendeel is noodzakelijk voor het opslaan en ophalen van informatie. Bovendien leer je tijdens een kickboksles om je te focussen op het hier en nu. Dit kan je helpen om in het dagelijks leven ook beter te focussen.

3.Een betere hormoonhuishouding

Door te kickboksen kun je een teveel aan lichaamsvet verliezen. Lichaamsvet verstoort de hormoonhuishouding en houdt slechte afvalstoffen vast die een depressie kunnen stimuleren. Door vet te verbranden en aan je lijf te werken zul je je lekkerder in je vel voelen. Bovendien kun je door kickboksen je spiermassa vergroten waardoor je testosteron toeneemt. Dit werkt goed op je algehele humeur.

4. Je doorbreekt vicieuze cirkels

Als je depressief bent of veel stress ervaart, zit je vaak vast in bepaalde patronen. Door te kickboksen leer je weerbaar te worden en patronen te doorbreken, aangezien je niet voorspelbaar mag zijn voor de tegenstander. Je wordt je bewust van je eigen patronen en maniertjes en leert deze af. Door de begeleiding van je kickboks trainer of personal trainer zul je bovendien minder snel terugvallen in oude patronen. Hij of zij kan je helpen om door te zetten en je motiveren om te bewegen.

5. Je raakt frustratie en stress kwijt

Tijdens een kickbokstraining kun je letterlijk je frustraties en boosheid eruit schoppen en slaan, zonder dat je iemand kwaad doet. Het is een goede manier om met deze negatieve gevoelens om te gaan en ze los te laten.

6. Kickboksen haalt je uit je hoofd

Kickboksen zorgt bovendien voor afleiding van je zorgen. Het doorbreekt de cyclus van negatieve gedachtes die angst, stress en depressie voeden. Als je veel stress ervaart of je je depressief voelt, zit je waarschijnlijk vaak in je hoofd en vergeet je je lijf. Door te kickboksen kun je je even focussen op het moment en je lijf, waardoor je gedachtes tot rust komen.

7. Je verhoogt je zelfvertrouwen

Mensen met een depressie hebben vaak minder zelfvertrouwen. Door te kickboksen leer je voor jezelf op te komen en jezelf te verdedigen. Hierdoor kun je je mentaal zekerder voelen. Het kan je het gevoel geven dat je meer controle hebt op je lijf en het leven. Bovendien wordt je lijf sterker en fitter, wat ook bij kan dragen aan meer zelfvertrouwen.  Daarnaast zorgt het behalen van doelen ervoor dat we ons ook beter voelen. Bij kickboksen kun je elke week werken aan kleine doelen, waardoor je voldoening kunt ervaren als je ziet dat je elke week beter wordt.

8. Je leert beter om te gaan met moeilijke situaties

Mensen met een depressie kunnen soms vluchten in alcohol of andere ongezonde middelen. Door kickboksen leer je juist om te gaan met mentale en emotionele uitdagingen die niet altijd fijn zijn. Je oefent om hier toch constructief mee om te gaan. Dit kan je in het dagelijks leven helpen om verantwoordelijk te nemen in plaats van weg te vluchten voor mentale uitdagingen die je stress geven.

9. Kickboksen helpt je te ontspannen

Als je veel stress hebt of je je depressief voelt is bewegen vaak het laatste waar je zin in hebt, aangezien je je dan ook vaak moe voelt. Maar juist als je moe bent moet je gaan bewegen, om weer energie te krijgen. Door het vrijkomen van de endorfines na het kickboksen, kunnen de spieren zich namelijk sneller ontspannen en wordt de spanning in het lichaam verminderd.

10. Het verbetert de slaap

Trainingen met korte, intensieve acties, zoals bij kickboksen, kunnen je slaappatroon helpen reguleren. Je kunt sneller in slaap vallen en dieper slapen. Het beste is om in de ochtend of middag te trainen, aangezien je door de energie die je van kickboksen krijgt soms niet goed in slaap kunt vallen als je laat in de avond traint.


Wil je kijken of kickboksen jou helpt stress te verlagen? Vraag dan nu een 1 op 1 training aan via ons contactformulier.