Home » "THE FOUNDATION" PART 1

"THE FOUNDATION" PART 1

Gepubliceerd op 1 december 2017 12:52

Een sterk fundament is essentieel!

Het fundament, ofwel de basis, van iedere constructie dient goed te zijn. Hier is iedereen het over eens. Iedereen die wel eens heeft gezien hoe een huis gebouwd wordt, heeft zich ongetwijfeld verbaasd over de snelheid waarmee dit huis uiteindelijk vorm kreeg. De gedachte: 'ze waren al weken bezig en ineens stond er, van de een op ander dag, bijna een volledig huis' heeft zich over de meeste mensen wel eens meester gemaakt. Maar waar waren ze dan zo lang mee bezig? Juist het fundament! De basis waarop dit huis de tand des tijds zal weerstaan. Natuurlijk zal er eens een likje verf nodig zijn op de kozijnen of een nieuw behangetje. Wellicht plaats je zelfs een nieuwe keuken, badkamer of dakkapel. Maar nog nooit heb ik iemand horen zeggen: "ik ga de heipalen vervangen." Dit is niet nodig; het fundament is immers goed!

Het is dus een relatief veilige aanname dat de basis van iets goed moet zijn om er verder op te bouwen. Toch zie ik heel veel mensen voorbij komen die al jaren fanatiek trainen. Er is echter niet tot nauwelijks verandering in hun fysiek zichtbaar. Ook is het blessureleed bij deze (grote) groep mensen relatief hoog. Maar hoe kan dit nou eigenlijk? Gesprekken leggen vaak het achterliggende probleem bloot: het fundament ontbreekt! 'Deadliften? Squatten? Nou liever niet' of 'Daar krijg ik zo'n last van in mijn rug!' en 'Wat heb ik eraan? ik wil grote armen en een mooie, grote borstpartij'. Kijkend naar mezelf herken ik een hoop van deze "argumenten" vanuit mijn eerste stapjes in de krachtsport. Er is een overkill aan informatie beschikbaar aan trainingsschema's van de meest succesvolle bodybuilders en krachtsportatleten. Met al deze wijsheid zou ik toch in no-time ook groot moeten kunnen worden?! Waar we veel te snel aan voorbij gaan, is het feit dat deze mensen ook gewoon ergens begonnen zijn; juist bij de basis.

Maar wat is nou die basis? De basis van het krachtsport ligt hem in de zogenaamde 4 basisoefeningen:

  •  De deadlift
  •  De squat  
  •  Het bankdrukken
  •  De militairy press

Deze 4 oefeningen zijn de kern van je training! Of je nu wilt aankomen in massa, in kracht of dat je juist je overtollige vet wilt verliezen, deze 4 oefeningen mogen niet ontbreken in jouw trainingsschema. Uiteraard dient e.e.a. rustig opgebouwd te worden. Zeker in het begin zal er geïnvesteerd moeten worden in techniek en het opbouwen van je belastbaarheid. Deze oefeningen zijn zgn. compound oefeningen; oefeningen waarbij je je hele lichaam, maar met name je core stability, aanspreekt. Daar waar de meeste oefeningen en apparaten gericht zijn op het isoleren van een bepaalde spier(groep), vragen deze oefeningen juist een hoop van de "secundaire" spieren. Hierdoor neemt de stabiliteit toe en daarmee de kans op blessures af. Tijdens deze oefeningen maakt jouw lichaam groeihormonen aan, deze leveren een constructieve bijdrage aan jouw vorderingen. Ze zorgen voor meer (spier)massa. Meer (spier)massa zorgt op haar beurt weer voor een toename in kracht en een hogere vetverbranding. Een goede basis mag dus ook in de krachtsport niet ontbreken. Met een goede basis kan en zal je veel langer genieten van de sport en de successen die jij op je pad boekt! In de komende artikelen zal ik deze 4 oefeningen stuk voor stuk uiteenzetten. 

Voor nu adviseer ik: kijk eens kritisch naar jezelf, je vorderingen en trainingsmethodes van de afgelopen jaren. Soms is even stilstaan of het zetten van een stap terug nodig om weer een paar stappen verder te komen! Het fundament dient goed te zijn. Het is niet voor niets dat er momenteel in Groningen zoveel huizen opgelapt of zelfs onbewoonbaar worden verklaard. Het fundament onder deze huizen wordt er letterlijk onderweg gezogen! Laat dit niet met jouw lichaam gebeuren. Het is immers nooit te laat om het fundament van jouw toekomstige fysiek te leggen!


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.