Home » Ik wil graag afvallen

Ik wil graag afvallen

Gepubliceerd op 30 november 2017 13:11

Ik wil graag afvallen

Er komen een hoop mensen door de deur met hetzelfde doel: afvallen! Meestal is het doel nog specifieker zoals ‘ik wil graag 10 kilo kwijt.’ Dit is een kreet waarmee je, in mijn ogen, als trainer/ coach weinig kan. Waarom? Dat zal ik je uitleggen.

Het doel geanalyseerd

Mensen refereren bij het stellen van hun doelen vaak aan "vroeger" want vroeger was alles immers beter;  ‘voordat ik zwanger werd, was het allemaal veel strakker’ of ‘sinds ik op de vrachtwagen zit, ben ik wel 10 kg gegroeid!’. Allemaal verwijzingen naar momenten in het leven van mensen waarop zij zich vaak prettig voelden in hun lichaam. Of beter gezegd, momenten waarop zij dachten dat ze zich prettiger voelden! Nu weten we allemaal dat vroeger dood is. In mijn beleving heeft terugkijken helemaal geen zin en kijk ik dus liever vooruit. Naar het uitvragen van de gedachten achter het gestelde doel, blijkt al vaak dat het gestelde aantal kilo’s min of meer uit de lucht gegrepen is. We zien dat 9 van de 10 mensen niet uit is op een vooraf vastgezet aantal kilo’s kwijt te raken, maar dat het verlagen van het vetpercentage meer wenselijk is. Zo wordt 10 kilo afvallen al snel een ander doel: een strakker lichaam of deze zomer weer in bikini kunnen lopen.

Onderschatting

Nu de eerste stap is gezet, je bent immers de gym ingegaan, kan het afvallen beginnen en zal ik deze zomer weer mooi strak zijn! Mijn coach gaat mij immers helpen dus dat komt helemaal goed. Helaas is de grootste valkuil het onderschatten van de energie die je zelf moet steken in het realiseren van je doelen. Uiteraard zal jouw coach je, volgens een persoonlijk plan, helpen met het verwezenlijken van je doelen, maar je moet het wel zelf doen! Jij bent degene die zich keer op keer in het zweet moet werken, jij bent degene die jouw eetpatroon moet aanpassen en jij bent degene die met spierpijn, en soms tegenzin, aan de volgende training moet beginnen! Het scherp krijgen van wat je wel en, minstens net zo belangrijk, wat je niet moet doen om je doel te verwezenlijken, is van vitaal belang! Alleen als jij van te voren weet wat er allemaal moet gebeuren, zal je niet voor onaangename verassingen komen te staan gedurende je trainingen.

Voeding is vitaal

Steeds vaker zien we trends waarbij diëten als iets leuks wordt weggezet. Huidige trends als IIFYM(If it fits your macros) geven mensen, vaak onterecht, de illusie dat er zoiets bestaat als flexibel diëten. Iedere (top)atleet weet dat dit niet waar is. Diëten is alles behalve fun, sterker nog, diëten is keihard werken! Voeding is in onze consumptiemaatschappij tot een genotsmiddel vermaakt, terwijl voeding in mijn beleving puur functioneel is. Datgene wat jij er de afgelopen jaren ingestopt hebt, is immers de reden dat je bij ons naar binnen bent gewandeld toch? Dit vergt van mensen een enorme switch in hun denkwijze en aanpassing in hun beleving van voeding bereiden en nuttigen. Deze aanpassing kan echter wel voor een hoop plezier zorgen. De manier van bereiden en het samenstellen van gerechten is een leerzaam maar bovenal ook leuk proces. Betekent dit nou dat ik gedurende mijn afvallen geen plezier meer beleef aan dit proces? Integendeel, alleen moet je dit plezier niet meer zoeken in wat je eet, maar in wat je bereikt hebt door bewuster met je voeding en je lichaam om te gaan.

Bewegen is belangrijk

Bewegen of liever gezegd, trainen is onmisbaar in je strijd tegen het overtollige vet! Als vrouw moet je er zelfs nog harder voor werken dan een man wanneer je spierdefinitie wilt bereiken en je vetpercentage wilt verlagen. Als vrouw maak je immers veel minder testosteron aan dan een man, dus het aanmaken van spiermassa vergt veel meer tijd en energie. Daarnaast hou je als vrouw nu eenmaal meer vet vast waardoor je 2- 0 achterstaat ten opzichte van een man met dezelfde doelen. Hoe eerder je dus plezier vindt in het keihard, en bovenal ook zwaar, trainen, hoe eerder je resultaten zult boeken. Hierin ligt ook direct een grote uitdaging! De meeste mensen zijn namelijk al meerdere malen bij verschillende sportscholen geweest zonder het gewenste resultaat, maar wel elke keer met dezelfde trainingsmethodes, namelijk een mooi schema met veel cardioapparatuur (soms wel 3 x per week 45 minuten per keer op de crosstrainer) aangevuld met een prachtig krachtcircuitje om ook het lichaam te shapen. Dit is vaak gezellig als je het met een trainingsmaatje doet, maar zodra je dit alleen moet doen wordt de gang naar de sportschool al gauw een noodzakelijk kwaad! Zonde! Er kan zoveel meer plezier beleefd worden in de sportschool als je "outside the box" durft te denken. Trainingen dienen uitdagend te zijn, want hoe kan je jezelf veranderen als je niet getriggerd wordt om steeds weer je grenzen op te zoeken en deze te verleggen? Het antwoord op deze vraag is: niet! Alleen door jezelf te blijven motiveren om steeds het beste uit jezelf te halen en niet bang te zijn om tijdens je trainingen tot het uiterste te gaan, zal je je doelen bereiken.

Tot slot

Hoeveel je ook beloofd wordt tijdens verschillende diëten of trainingsmethodes, echt blijvende resultaten bereik je alleen als je er zelf keihard voor wilt en durft te werken. Pas wanneer je die bereidheid gevonden hebt, zal je echt plezier beleven aan sporten in de gym en het verwezenlijken van je doelen.

Er zullen momenten zijn waarop je denkt: ‘oh mijn god, waar ben ik aan begonnen!’ of zelfs momenten waarop je aan opgeven denkt. Dit zijn de momenten dat jouw coach voor je klaar staat en met jou terugblikt naar waar je vandaan komt, maar bovenal met je vooruitkijkt!


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.